tisdag 7 oktober 2014

Kontrollerad jästemperatur i kylskåp. STC-1000+

Under sommarmånaderna har det blivit lite bryggning, delvis för att det är sommar och det är gött att vara ute, men till stor del beror det på att jag har haft för varmt i lägenhet och förråd. Jag provade att brygga en ila (varför inte en Saison?), som råkade jäsa i närmare 30 grader och därmed smakade rätt illa. I vasken med den helt enkelt.

Till slut lyckades jag samla samtliga grannar och frågade om jag kunde få ställa en kyl i vårt gemensamma "fixar"utrymme. Det visade sig vara helt lugnt och jag fick till och med en kyl av en granne.
Jag lyckades även beställa en färdigmoddad STC-1000+ av "bryggapa" på sbhf.se (och är för övrigt supernöjd med den!). 
Nu hade jag alltså all utrustning för att få en väl fungerande jäskammare, det enda orosmomentet var att skruva i kylen, jag är ingen elektriker direkt. Efter en provkörning av kylen visade det sig att den kan gå så kallt som till minus 5 grader(!!) och då föddes idén till en slags extern styrenhet.

Jag inhandlade en skarvsladd, klippte den i två delar, skar sönder en matlåda, monterade, läste kopplingsscheman, dubbelkollade, läste på lite forum, kollade schemat igen och trippelkollade mina kopplingar. Då jag med ca 280% säkerhet kunde säga att allt var kopplat på ett icke livsfarligt sätt vågade jag koppla in strömmen för ett test. OCH DET FUNGERADE!





Jag behöver i och med denna variant inte skruva eller klippa kablar i kylen. 
I honan kopplar jag in kylskåpet och hanen stoppas precis som på bilden in i vägguttaget.
Jag har testat att hålla jämn temp i ca en vecka och det gick finfint, sedan testade jag att kallkrascha en Berliner Weisse som jag bryggde för en tid sedan och det fungerade också. Resultatet är att jag är mycket nöjd med min konstruktion!


Jag har placerat matlådan ovanpå kylskåpet, så är den ur vägen, lätt att programmera in nya temperaturer och lätt överskådlig

I kylen jäser just nu min senaste IPA, som jag skall skriva om en annan dag, men här är en bild :)





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar