torsdag 9 oktober 2014

Bryggning av IPA, Test av pump

I söndags bryggde jag en single hop galaxy IPA och passade på att testa att vattenbehandla för först gången. Jag är inte kunnig i ämnet vattenbehandling, ännu iaf. Så därför föreslår jag helt enkelt att du borde lusläsa Lindhs inlägg om vattenbehandling, köpa Beersmith och lägga in ditt vatten samt ditt målvatten där. Då är det hela faktiskt rätt enkelt. Nu har jag iofs inte smakat resultatet ännu, så jag kan så klart ha gjort jättefel.

Detta inlägg skall inte handla om vattenbehandling, utan mer eller mindre om min nya pump. Inhandlade delar kommer jag lista i slutet på inlägget.

Jag bryggde som tidigare nämnt en IPA och då jag höll på att mäska ut passade jag på att koppla in pumpen en stund för att se hur den fungerar.


Som ni ser på bilderna är detta ett "work in progress" och därmed varken snyggt eller säkert ännu.
Nu då jag vet att pumpen fungerar, att jag kan reglera mängden som pumpas och att allt kopplats rätt som kommer jag bygga ihop detta i en låda. Jag kommer antingen komplettera detta inlägg med bild på det färdiga resultatet, eller ta upp det i ett annat inlägg.


En klämma och mäskpaddeln fick agera slanghållare för denna testomgång. Planen i framtiden är att kunna cirkulera vörten vid utmäskning, för att få bort lite mer skräp och därmed få lite klarare vört (och öl?). Om detta kommer höja eller sänka utbytet i slutändan vågar jag inte fundera på i dagsläget, men förhoppningen är som med alla byggen och tweakar att jag i slutändan ska få en snabbare, enklare och bättre bryggdag.




Delar köpta från eBay.

Från Aliexpress

Från Humle
Quick Connector Jag hade gärna köpt 1/2"kopplingen, men den fanns inte i lager då jag handlade.

Utöver detta såg jag till att återvinna en vanlig strömsladd med jord som jag kopplade ihop med transformatorn.

6 kommentarer:

  1. Hej jag håller på och bygger något liknade med en plastis jag med, har dock valt en liten annan lösning med pump och sil.

    Jag väntar otåligt på att min stc 1000 ska komma från kina, så jag undrar om du är nöjd med den till mäskningen? Det verkar ju inte så vanligt att använda den till det. Du är dock skyldig till att jag beställde en trots att jag har en betydligt dyrare pid liggandes :D Det såg smidigt ut att bygga in den istället för att ha en separat låda. Tack för inspirationen :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att kunna inspirera! :)
      Jag är mycket nöjd, skönt med en termometer som säger mig exakt temperatur hela tiden. Även skönt att veta att den stänger av och slår på då den ska. Det enda jobbiga är att jag måste ha tempmätaren lös i vörten.

      Radera
    2. kul att höra :) Jag har löst det genom att montera en thermowell på ett T där vörten kommer att pumpas, har dock inte provkört än då jag väntar på lite delar :)

      http://www.ladda-upp.se/bilder/bgylchqbpqnxgj/

      Radera
    3. Det där såg ju svinfint ut! Du får visa då du har det igång! :)

      Radera
  2. Kör du med EZ water calculator?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har inte använt det. Jag har bara vattenbehandlat en gång och då körde jag med vad beersmith föreslog.

      Radera