söndag 1 juni 2014

Byggning av Tre sirener, Take Two.

För några månader sedan bryggde jag min första "Hopfenweize" efter att ha druckit Omnipollo/Siren craft brewings öl Näcken.
Som en hyllning valde jag att döpa ölen till Tre Sirener, men då det inte blev den öl jag tänkt bestämde jag mig ganska snabbt att göra en ny (förhoppningsvis) förbättrad version. Just nu är arbetsnamnet Tre Sirener, Take Two.

Igår bryggde jag ölen. Den innehåller ca 65% mältad och omältad vete, Pilsnermalt, lite Caramel Munich och mängder med Amarilo, Citra och Simcoe. Jästen är White Labs Hefeweizen som jag gjorde en förkultur på.

Först på schemat var att montera min nya kulventil med "hopstrainer".















Efter flera misslyckade försök med läckage som resultat lyckades jag till slut montera tätt. Då värmdes vattnet upp till strax över 70 grader innan malten tillsattes och då jag hamnade på ganska precis 67 grader slutade jag röra runt och lade locket på. Sedan slog jag in kastrullen med ett liggunderlag och även ett barntäcke som extra isolering. Sedan var det 75 minuter väntan innan utlakning och kok kunde påbörjas.

Tillsätter malt



Lakning/avdroppning























Tidigare har jag kört med BIAB, men för en tid sedan köpte jag en insatssil från Maltmagnus och det har varit ett mycket bra köp som underlättat för min bryggning.

Min vanlig termometer gick sönder vid min förr bryggning, så jag fick plocka fram en gammal mattermometer, som jag gissar går sönder om en till två bryggningar. Men förhoppningsvis sitter det en STC-1000 monterad i kastrullen då.











Efter en timmas kok kylde jag vörten med min kylspiral och kylvattnet återanvändes sedan till Christophers bryggning, som påbörjades i samma utrustning så snart vi hade diskat allt.
Det tog längre tid än vanligt att fylla hinken med den nya hopstrainern, men förhoppningsvis silar den bort mer humle, skräp och drav.

Jag använder mig av både stålsil och saftsil för att både filtrera bort ytterligare skräp, men även för att jag tror att det hjälper till med syresättningen. 












Under tiden jag skrivit detta inlägg brygger jag en "Drottningöl", dvs en öl med Hallon och Blåbär. Den bryggningen får jag återkomma om vid ett annat tillfälle.

1 kommentar: