tisdag 27 maj 2014

Magnetomrörare

I min jakt på att effektivisera har jag nu kommit till förkultur. Hittills har jag bara hällt flytande jäst rakt ner i jäshinken och hoppats på det bästa, men jag har länge tänkt att jag borde göra förkulturer.
Då magnetomrörare ofta kostar en hel del har det tagit emot att köpa och att tillföra syre genom att skaka på behållaren är uteslutet eftersom jag är rädd att jag kommer göra det för sällan. 
Därför bestämde jag mig för att bygga min egen magnetomrörare och idag var det till slut dags.

Jag läste på en del innan jag till slut valde att försöka kopiera denna variant från Rydebäck. 
Förutom att jag var för snabb och först klippte fel kabel gick det hela bra. Min strömsladd är inte löstagbar som Rydebäcks är eftersom jag redan hade en 9v strömadapter (med fel kontakt) hemma. Jag hade dessutom plockat en magnet från en gammal hårddisk och därför kostade min magnetomrörare till slut 138kr i delar för bygget, 29kr för magnetloppan, samt 89kr i lim/limpistol. Förhoppningsvis kommer jag få mer användning för limmet och limpistolen, så de köpen känns mer motiverade. I vilket fall är jag nöjd då den sammantaget kostade 256 kronor inklusive allt.



Ovan ser ni hur jag kopplat det hela och till nedan ser ni hur den ser ut då den står och jobbar, där syns också hur stark virvel jag kan få fram..

Efter en första provkörning har jag upptäckt att magneten nog är lite för stark för att sitta så nära fläkten, så har jag otur måste jag hjälpa den komma igång, men sedan snurrar den mycket bra. Har jag lite att göra någon gång i framtiden kanske jag plockar loss det hela och börjar om, men mest troligt kommer jag inte orka.

Om mitt paket hinner komma från Maltmagnus kommer det bryggas i helgen och då kommer förkultur användas för första gången!

Edit:
Jag har nu plockat lös magneten och stoppat in en liten distans mellan fläkt och magnet. Nu snurrar omröraren utan problem.

2 kommentarer:

  1. Gillar färgen! Jag är i typ samma skede som du, magnetomröraren färdigbyggd men råkade beställa fel storlek på magnetloppan från ebay så jag blev less och struntade i det.. Nu ska jag fanimej beställa rätt storlek från humlegården ^^

    SvaraRadera
  2. Coolt, men personligen kämpar jag för att hålla tillbaka med gadgets och försöka hålla mig mer old school även om jag vet att jag snart hamnar i nörderiträsket ändå ;-)

    Ser fram emot att läsa om dina öläventyr.

    //Matthias

    SvaraRadera